torsdag 5 mars 2015

The Strong Zero story

Den Japanska alkoläsken (eller RTD:n) Strong Zero produceras av Osakabaserade Suntory.
Strong Zero får ses som en mer obskyr del av Suntorys imperium, då de har många välkända märken under sina vingar.
Dels japanska produkter som Midori och Yamazaki.
Dels uppköpta utländska märken som Jim Beam och Maker's Mark.
Suntory producerar dessutom Pepsi NEX - ostasiens motsvarighet till Pepsi Max.

Strong i namnet Strong Zero står för det höga alkoholinnehållet (8%) och Zero står precis som i Coca Cola Zero för zero sugar.
Den lanserades under 2000-talet som ett hälsosammare alternativ till öl och drinkar, med omkring 170 kilokalorier per burk.

En midre officiell anledning till lanseringen är att det japanska skattesystemet beskattar öl utifrån hur mycket malt de innehåller.
Det har gett upphov till mutantdrycker av ölkaraktär,  t.ex. happoshu, men också till så kallad chuhais, vilket är den kategori som Strong Zero tillhör.
Chuhai är en förkortning av "Shōchū highball” där Shōchū är en japansk spritsort och highball är ett stort drinkglas.
Strong Zero är dock ingen "äkta" chuhai eftersom spriten den blandas med är vodka och inte Shōchū.

Det är oklart om Strong Zero exporteras till Asien och övriga världen, men ingen i den beresta redaktionen bakom bloggen har sett en Strong Zero utanför Japans gränser.
I Japan går den dock att finna i närmaste bekvämlighetsbutik - kombini, och smakerna som finns är bla.a. citron, äpple, vindruvor, lime, grapefrukt, apelsin och plommon.
Trots den höga alkoholhalten är smaken mild, och kan nästan förväxlas med vanlig läsk.
Strong Zero säljs uteslutande på burk, och för den törstige finns även en 50cl-version.
Kampai!




2 kommentarer:

  1. En fin dryck som smakar väl. Citron smakar bäst.
    Hälsningar Megumi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att den smakar helt okej, men föredrar nog vindruva framför citron!

      Radera